LifeStyle

Encyklopedia maratończyka- porady przed startem

Bieg maratonski przygotowania do maratonu edyta kąkol
Napisane przez Edyta Kąkol

Trzęsiesz portkami, bo już jutro Orlen Warsaw Marathon? Nie martw się!!! Zanim postawisz pierwszy krok na trasie maratonu, zapoznaj się z naszymi poradami, które przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie. I nie ważne, czy startujesz w maratonie, czy w towarzyszącym biegu na 10 KM, niezależnie od stopnia zaawansowania ogólne zasady higieny przedstartowej są takie same dla każdego

Rozładuj stres

Aby rozładować napięcie przedstartowe proponuję wyjście na rozruch, w dniu poprzedzającym start w zawodach. Tylko nie przesadź, 45 minut w zupełności wystarczy. Niech Ci do głowy nie przyjdzie bicie rekordów prędkości, zaciągnij lekko hamulec ręczny nawet, gdy spotkasz w Parku biegnącego obok Maćka Stuhra. Biegaj w towarzystwie muzyki, niekoniecznie relaksacyjnej.

Jedz z głową do końca

Heniu Szost wie, ze przed startem należy zjeść dużo węglowodanów. jedni jedzą Big Maca, inni wolą Kebab z baru za rogiem. Nie ważne co jesz, ważne abyś nie mieszał węglowodanów z białkiem. Oto mój sekret: węglowodany połącz z warzywami i dokładnie tak samo zrób z białkiem. Po takiej diecie daję gwarancję, że jutro na zawodach będziesz czuł się dobrze.

Nie zapominaj o piciu

Przygotowania do wysiłku, to nie tylko przyjmowanie napojów podczas zawodów, ale przede wszystkim budowa solidnej bazy na kilka dni przed bieganiem. W przeddzień startu, do butelki wody mineralnej wsyp Vitargo, wymieszaj i niech będzie Twoim towarzyszem przez cały dzień.

Nie popełniaj podstawowych błędów

Jesteś w szczytowej formie, nikt i nic nie zdoła Cię zatrzymać. Buty i żele przetestowane na treningu, wszystko dopięte na ostatni guzik. Niby wszystko wiesz, a jednak pozwolę sobie jeszcze raz przypomnieć Wam podstawowe zasady, które pozwolą przekroczyć linię mety. Pamiętaj, że maraton to 42 KM i nawet mała zmiana założeń, może spowodować zejście z trasy koniec marzeń o ukończeniu zawodów. Na nic wtedy miesiące przygotowań, setki kilometrów pokonanych na treningach, ogrom wyrzeczeń …

Nie bądź głupi

Nigdy nie zakładaj butów w których nigdy do tej pory nie biegałeś. Załóż startówki, w których przebiegłeś wiele kilometrów i czujesz się w nich pewnie, ale po kolei:

1. Nigdy na zawody nie zakładaj nowych butów, to nie czas na testy
2. Wkładaj sprawdzoną odzież, która zapewni Ci komfort podczas biegu
3. Skarpety muszą być zawsze używane, nigdy nówki. Może się okazać podczas biegu, ze są za duże, ściągają się w bucie i obcierają
4. Zadbaj o stopy, nie obcinaj paznokci na dzień przed startem
5 Panowie, zaklejamy plastrem sutki, pachwiny smarujemy aby zapobiec obtarciom
6. Gdy świeci słońce załóż czapeczkę z daszkiem, najlepiej białą
7. Na śniadanie wybieraj produkty sprawdzone
8. Zabierz ze sobą testowane podczas treningu żele energetyczne

Na zakończenie ważna zasada: „Zawsze bądź przygotowany do maratonu, wtedy maraton da Ci, to co najwspanialsze- radość i szczęście z pokonanego dystansu”

Powodzenia

Jeśli Waszym zdaniem nasze wywiady i artykuły powinny trafić do szerszego grona, albo były Wam przydatne,będziemy wdzięczni za polubienie ich na Facebooku, Wykopie, Google+, Twitterze i gdziekolwiek jeszcze będziecie mieli ochotę. Przyciski znajdziecie pod każdym artykułem. Dziękujemy 🙂

O autorze

Edyta Kąkol

Była zawodniczka, z wieloletnim stażem trenująca na dystansach sprinterskich oraz biegi przez plotki. Trenerka lekkiej atletyki i fizjoterapeutka. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, gdzie prowadzi badania naukowe. Hobby: miłośniczka zdrowego stylu życia, pasjonatka kultury i sztuki, kreatorka mody, nie tylko sportowej.